در این مقاله به فولاد بهینه شده در خودرو می پردازیم و فولاد های نوینی که کارخانه ها در کشور های صنعتی استفاده می کنند را شرح می دهیم .
بر اساس گزارش وبسایت hedgescompany تعداد 1,445,000,000 میلیارد خودرو در سال 2022 تولید شده است. که به طور متوسط در هر خودرو 900 کیلوگرم فولاد مصرف می شود.
فولاد مصرفی در یک وسیله نقلیه بر اساس مجموع وزن خودرو به شرح زیر توزیع می شود
- 40% در ساختار بدنه، پنل ها، درها و بسته شدن صندوق عقب برای استحکام بالا و جذب انرژی در هنگام تصادف استفاده می شود.
- 23٪ در موتور محرک است که از چدن برای بلوک موتور و فولاد کربن برای چرخ دنده های مقاوم در برابر اصطکاک تشکیل شده است.
- 12٪ در سیستم تعلیق، با استفاده از نوار فولادی با مقاومت بالا نورد شده است.
- 25% باقی مانده در چرخ ها، لاستیک ها، مخزن سوخت، فرمان و سیستم های دیگر یافت می شود.
امروزه فولادهای پیشرفته با استحکام بالا (AHSS) برای طراحی جدید خودرو استفاده می شود. AHSS بیش از 60 درصد از ساختارهای بدنه خودروهای امروزی را تشکیل میدهد و طراحیهای سبکتر و بهینهتر خودرو را ایجاد میکند که ایمنی را افزایش داده و کارایی سوخت را بهبود میبخشد.
فولادهای پیشرفته به خودروسازان این امکان را می دهد که وزن اجزای خودرو را 25 تا 39 درصد و وزن کل خودرو را 8 تا 10 درصد در مقایسه با فولاد معمولی کاهش دهند. هنگامی که این فولاد برای یک خودروی معمولی خانواده پنج سرنشین استفاده شود ، وزن کلی وسیله نقلیه 100-150 کیلوگرم کاهش می یابد، که باعث صرفه جویی در مصرف سوخت 2-3 تن گازهای گلخانه ای در کل چرخه عمر وسیله نقلیه است. این صرفه جویی در انتشار گازهای گلخانه ای می تواند بیشتر از مقدار کل CO2 منتشر شده در زمان تولید فولاد در خودرو باشد.
ارزیابی چرخه عمر برای ارزیابی اثرات زیست محیطی یک وسیله نقلیه
- صنعت حمل و نقل جهانی سهم قابل توجهی در انتشار گازهای گلخانه ای دارد و حدود 24٪ از کل انتشار CO2 ساخته دست بشر را به خود اختصاص می دهد
- رگولاتورهای سوخت با تعیین محدودیت های تدریجی برای آلایندگی خودرو، استانداردهای مصرف سوخت یا ترکیبی از هر دو، برای حفظ محیط زیست طراحی مجدد می شود .
- بسیاری از مقررات موجود به عنوان معیارهایی برای کاهش مصرف روغن و سوخت آغاز شد این رویکرد به مقرراتی که اکنون انتشار گازهای گلخانه ای از وسایل نقلیه را محدود می کند، منجر شده است.
با این حال، گسترش متریک مصرف سوخت برای دستیابی به اهداف کاهش آلایندهها، پیامدهای ناخواستهای دارد زیرا از متریال جایگزین با چگالی کم برای کاهش وزن خودرو استفاده میشود.
متریال با چگالی پایین ممکن است وزن کلی وسیله نقلیه سبک تری را با کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد.
تاثیر فولاد بر قیمت خودرو
ورق سیاه مهمترین ماده در ظاخت خودرو می باشد . چرا که ورق گالوانیزه از ورق سیاه تولید شده و در همین دلیل بر قیمت تمام شده خودرو موثر است .
هنگامی که ورق های گالوانیزه از تولیدات داخل کشور استفاده شود باعث کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت خودرو نسبت به تهیه ورق از خارج کشور می شود .
استفاده از ورق گالوانیزه در ساخت بدنه خودرو
ورق گالوانیزه به دلیل خاصیت ضد زنگ و صیغلی بودن ، همچنین انعطاف و رنگ پپذیری بالا گزینه مناسی برای استفاده در بدنه خودرو می باشد . ضخامت ورق گالوانیزه در بدونه های خودرو بین 0.4 تا 2 میلیمتر است .
ضخامت ورق بدنه خودرو در تولیدات داخل به همراه اسم برند
- ورق پراید با ضخامت 0.76 میلیمتر و برند posco از کره جنوبی
- ورق پژو 405 با ضخامت 0.7 میلیمتر و برند فولاد مبارکه اصفهان ایران
- ورق سمند با ضخامت 0.7 میلی متر و برند Kobelco از ژاپن
- ورق پژو 206 با ضخامت 0.67 و برند های posco از کره جنوبی و severstal روسیه
جمع بندی :
فولاد بهینه شده در خودرو با توجه به پیشرفت چشم گیر از فولاد AHSS استفاده می شود .
در ایران اگر از تولیدات داخلی استفاده شود باعث متر شدن هزینه ها 30 درصد می شود .
برای دیدن قیمت های ما در کانال قیمت گذاری پروفیل و آهن آلات ما عضو شوید