مقالات آموزشی

خانه »» مقالات آموزشی »» اصول تحلیل فولاد در مبحث دهم نظام مهندسی

اصول تحلیل فولاد در مبحث دهم نظام مهندسی

عکس نوشته اصول تحلیل فولاد در پایپ تایباد
لوله پروفیل نبرد  تایباد
لوله پروفیل نبرد تایباد

برای ساختن ساختمان های نوین با فولاد ، مهندسین ملزم به اجرای مفاد قوانینی هستند .این قوانین  در مبحث دهم گنجانده شده است . قبلتر برای شما الزامات عمومی مبحث دهم را توضیح دادیم. امروز  در لوله و پرفیل نبرد تایباد  قصد داریم تا   اصول تحلیل فولاد  در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان ( طرح و اجرای سازه های فولادی )را برای   شما شرح دهیم .

با همراه باشید و مطالب سایت را با دیگران به اشتراک بگذارید.

موارد گفته شده در این بخش عبارتند از  :

  • تحلیل الاستیک

  • تحلیل غیر الاستیک

  • محدودیتهای روش غیر الاستیک

 

1-1-10 اصول تحلیل فولاد

تحلیل فولاد

هدف از تحلیل سازه ، تعیین مقاومت مورد نیاز (Ru) و یا نیروهای داخلی در قطعات مختلف سازه است . تغییر مکان نقاط مختلف تحت اثر ترکیبات بارگذاری مورد نظر ، با در نظر گرفتن مشخصات هندسی و مکانیکی  آنها می باشد .در این مبحث روش های تحلیل زیر مجاز می باشند .

الف- تحلیل الاستیک فولاد:

در این روش تحلیل ، کلیه نیروهای داخلی در مقاطع مختلف سازه با فرض الاستیک بودن رفتار مصالح و کوچک بودن تغییر شکل های ایجاد شده و بر اساس تئوری الاستیسیته تعیین می شوند .استفاده از این روش تحلیل برای بررسی و کنترل معیار های طراحی هر دو حالت حدی مقاومت و بهره برداری مجاز است .

ب- تحلیل غیر الاستیک فولاد :

در این روش تحلیل ، کلیه نیروهای داخلی در مقاطع مختلف سازه با توجه به رفتار های غیر الاستیک سازه تعیین می شوند .کاربرد این روش تحلیل فقط محدود به بررسی و کنترل معیار های طراحی حالت های حدی مقاومت بوده . همچنین از آن نمی توان برای بررسی و کنترل معیار های طراحی حالت های حدی بهره برداری استفاده کرد.

در روش تحلیل غیر الاستیک محدودیت های زیر باید تامین شوند.

  1. در اعضایی که در آنها احتمال تشکیل مفصل پلاستیک وجود دارد ، مقدار تنش تسلیم مصالح آنها نباید از 450 مگا پاسکال بیشتر باشد .
  2. مقاطع اعضایی که تحت اثر نیروی های ترکیبی (نیروی محوری فشاری و لنگر خمشی ) قرار دارند و احتمال تشکیل مفصل پلاستیک در بال و جان آنها وجود دارد ، باید فشرده باشند .
  3. در اعضای محوری فشاری که در آنها امکان تشکیل مفصل پلاستیک وجود دارد ، به منظور تامین شکل پذیری مورد نیاز مقاومت طراحی آنها نباید از 0.75FyAg  بیشتر در نظر گرفته شود.
  4. تامین مهار جانبی در محل های تشکیل مفصل پلاستیک الزامی است .
  5. تنش تسلیم در کلیه اعضا و اتصالات باید با ضریب 0.9 کاهش داده شوند.مگر آنکه در تحلیل غیر الاستیک مطابق فصل 2-10 از روش های دیگری نظیر کاهش مدول الاستیسیته استفاده شده باشد .

 

‫0/5 (0 امتیاز )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های اخیر

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

تمامی امور صادرات به صورت تلفنی انجام می شود